باله اونگین
باله اونگین اثر جان کرانکو به عنوان یکی از تنها بالههای کلاسیک جدید و کامل جایگاه ویژهای در رپرتوار تئاتر تیمه دوم قرن بیستم دارد. این باله بر اساس رمان دراماتیک الکساندر پوشکین، ٬اویگن اونگین٬، ساخته شده که داستان اشرافزادهای به نام اونگین است که به عشق دختر روستازادهای به نام تاتیانا دست رد میزند. زمانی که اونگین سالها بعد دوباره تاتیانا را ملاقات میکند متوجه میشود، تاتیانا تنها زنی است که او را به واقع دوست داشته و ارزش دوست داشته شدن دارد و اونگین او را به نوعی از زندگیش حذف کرده است. سالها بعد وقتی که تاتیانا پختهتر شده و با شاهزاده گرمین ازدواج کرده است، اونگین به او اظهار علاقه میکند و تاتیانا در این موقعیت به سختی با احساسات خود مقابله میکند. در یکی از دلخراشترین صحنهها در تمام بالههای کلاسیک، تاتیانا اونگین را رد میکند، اگرچه هنوز پنهانی به او علاقه دارد.
هنر جان کرانکو در طراحی رقص دو نفره در بالهی اونگین به اوج خود میرسد. اونگین و تاتیانا سه بار در این باله رودررو میشوند و هر یک از این رقصها به گونهای با ظرافت و مهارت تمام طراحی شدهاند که در صحنهی نهایی تماشاگر خود را ناامیدانه گرفتار آشفتگی احساسی قهرمانهای داستان میبیند. بالهی اونگین با موسیقی تأثیرگذار پیتر چایکوفسکی و لباسهای قرن نوزدهمی روسی، از بالههای محبوب برای دوستداران داستانهای درام است.
- توسط ماریه سامی
- در 26 آذر 1402
- در اطلاعات هنری
باله اونگین
باله اونگین اثر جان کرانکو به عنوان یکی از تنها بالههای کلاسیک جدید و کامل جایگاه ویژهای در رپرتوار تئاتر تیمه دوم قرن بیستم دارد. این باله بر اساس رمان دراماتیک الکساندر پوشکین، ٬اویگن اونگین٬، ساخته شده که داستان اشرافزادهای به نام اونگین است که به عشق دختر روستازادهای به نام تاتیانا دست رد میزند. زمانی که اونگین سالها بعد دوباره تاتیانا را ملاقات میکند متوجه میشود، تاتیانا تنها زنی است که او را به واقع دوست داشته و ارزش دوست داشته شدن دارد و اونگین او را به نوعی از زندگیش حذف کرده است. سالها بعد وقتی که تاتیانا پختهتر شده و با شاهزاده گرمین ازدواج کرده است، اونگین به او اظهار علاقه میکند و تاتیانا در این موقعیت به سختی با احساسات خود مقابله میکند. در یکی از دلخراشترین صحنهها در تمام بالههای کلاسیک، تاتیانا اونگین را رد میکند، اگرچه هنوز پنهانی به او علاقه دارد.
هنر جان کرانکو در طراحی رقص دو نفره در بالهی اونگین به اوج خود میرسد. اونگین و تاتیانا سه بار در این باله رودررو میشوند و هر یک از این رقصها به گونهای با ظرافت و مهارت تمام طراحی شدهاند که در صحنهی نهایی تماشاگر خود را ناامیدانه گرفتار آشفتگی احساسی قهرمانهای داستان میبیند. بالهی اونگین با موسیقی تأثیرگذار پیتر چایکوفسکی و لباسهای قرن نوزدهمی روسی، از بالههای محبوب برای دوستداران داستانهای درام است.
- توسط ماریه سامی
- در 26 آذر 1402
- در اطلاعات هنری
نمایش باله مارگریت و آرماند
داستان باله مارگریت و آرماند برگرفته از کتاب نویسنده بزرگ، الکساندر دوما به نام مادام کاملیا دربارهی رابطهی فداکارانهی مارگریت با مردی جوانتر به نام آرماند است. این نمایش باله در اصل برای رودولف نوریف و مارگوت فانتین طراحی شده بود و در سال ۱۹۶۳ برای اولین بار روی صحنه رفت.
- توسط ماریه سامی
- در 3 خرداد 1401
- در اطلاعات هنری
اهمیت گرم کردن بدن: نکاتی برای ورزشکاران، رقصندگان و اجراگران
اگر تا به حال در استودیوهای بزرگ یا سالن های بزرگ باشگاه در فصل زمستان تمرین کرده باشید، حتما متوجه شدید که گرم و آماده کردن بدن در نیازمند صرف زمان بیشتری است. حتی ممکن است در این حالت مجبور شوید چند لایه لباس گرمکن بپوشید که حرکت کردن را کمی دشوار می کند.
دکتر مگان میر، متخصص پزشکی ورزش که با کمپانی باله اکلاهما کار می کند در این باره می گوید: بدن ما روش های متعددی برای تنظیم دمای خود دارد. این روش ها شامل عرق و تنفس کردن است. با این حال عوامل خارجی متعددی نیز بر دمای بدن اثر گذارند، مانند رطوبت هوا، لباس، شدت حرکت، تهویه، گرمایش و سرمایش محیط.
اجراگران و رقصندگان نیز باید درست مانند ورزشکاران در خصوص حرارت و دمای بدن خود در زمان گرم یا سرد کردن حساس باشند. در این مقاله به اهمیت این موضوع می پردازیم.
- توسط ماریه سامی
- در 11 اردیبهشت 1401
- در اطلاعات آموزشی
جورج بلنچین
۲۲ ژانویه سالروز تولد جورج بلنچین، استاد باله روس، معروف به پدر باله کلاسیک در آمریکا است. کسی که بیش از شش دهه دنیای هنر باله و نمایش را در سراسر دنیا تحت تأثیر قرار داد. او در سال ۱۹۰۴ در خانوادهای هنرمند در سنت پترزبورگ به دنیا آمد و از سنین کودکی یادگیری موسیقی را آغاز کرد. جورج بلنچین تحصیل خود را در مدرسه باله ایمپریال ادامه داد، به گروه رقص مارینسکی پیوست و در سال ۱۹۲۰، پیش از فارغالتحصیلی از مدرسه باله، اولین نمایش باله خود را با عنوان The Night برای گروه رقصندگان جوان مارینسکی طراحی کرد.
- توسط ماریه سامی
- در 8 بهمن 1400
- در اطلاعات هنری
نمایش باله Serenade یا آواز عاشقانه
جورج بلنچین، طراح معروف رقص باله، در سال ۱۹۳۴ مدرسه باله آمریکا را پایهگذاری کرد و مدت کوتاهی پس از آن نمایش باله Serenade را برای دانش آموزان این مدرسه طراحی نمود. بالهای بدون داستان یا طراحی صحنه خاص، که توسط گروهی از بالرینها در لباسهایی ساده و با موسیقی چایکوفسکی به اجرا در می آمد.
- توسط ماریه سامی
- در 14 دی 1400
- در اطلاعات هنری
نمایش باله دختر فرعون
باله دختر فرعون در چهار پرده، اولین نمایش حقیقتا موفقیت آمیز پتیپا در میان تمام باله هایی است که پس از آن برای کمپانی باله سلطنتی طراحی نمود. موسیقی آن اثر سزار پوگنی بوده و جولز هنری ورنوی دِ سنت-جورجز و ماریوس پتیپا طراحی حرکت این باله را به عهده داشتند. اولین اجرای جهانی دختر فرعون در سال 1862، در تئاتر کَمِنی باله سلطنتی بولشوی بود.
خلاصه داستان باله دختر فرعون از این قرار است: مرد انگلیسی جوانی به نام لرد ویلسون به همراه دستیار خود، جان بول، در حال سفر در مصر است. هنگامی که در حال گذر از بیابانی هستند که در آن هرم بزرگی قرار دارد، طوفان شن شدیدی به پا شده و این دو مجبور به پناه گرفتن در داخل هرم می شوند. در اینجا آنها تابوت پرنسس اَسپیشیا، دختر محبوب فرعون مصر را می یابند. ویلسون تحت تاثیر مواد افیونی، به خواب عمیقی فرو می رود. در خواب، او به مصر باستان بازگشته و به یک مصری قدیمی به نام تا-هور بدل می گردد.
مومیایی اَسپیشیا به طرز معجره آسایی به زندگی بازگشته و او و تا-هور عاشق یکدیگر می شوند. فرعون، پدر آسپیشیا پس از کش و قوسهای فراوان به این ازدواج راضی میشود. در همین زمان رویای لرد ویلسون خاتمه مییابد و او به شخصیت حقیقی خود بازمیگردد. برای مطالعه داستان کامل این باله و نمایشنامه پردههای مختلف باله دختر فرعون همراه ما باشید.
- توسط ماریه سامی
- در 6 مهر 1400
- در اطلاعات هنری
نمایش باله سیندرلا
داستان باله سیندرلا یکی از داستان های کهن با مضمون نجات از رنج و محنت و سختی است. این داستان برگرفته از افسانههای قبایل چینی آلگونکین و اوجیبوا در قرن نهم است و در همه جای دنیا در قالب پانتومیم، تئاتر و رقص به نمایش درآمده است. داستان سیندرلا اولین بار در افسانهای یونانی مطرح شد و بازگوکننده داستان یک برده یونانی بود که به خانوادهای مصری خدمت میکند. داستان باله سیندرلا منعکس کننده رقصهای فولکلور قدیمی مانند رقص Aschenbrödel در آلمان و Cenerentola در ایتالیا بود.
- توسط ماریه سامی
- در 31 مرداد 1400
- در اطلاعات هنری
نمایش باله ریموندا
نمایش باله ریموندا در 3 پرده و 4 صحنه اجرا می گردد. این باله داستان دختری به نام ریموندا را روایت می کند که در انتظار ازدواج با نامزد خود، یعتی شوالیه جین د برینه است. سناریوی این نمایش توسط لیدیا پاشکووا و ماریوس پتیپا نوشته شده و طراح رقص آن نیز ماریوس پتیپا بوده است. باله ریموندا برای اولین بار در روز 18 ژانویه 1898 در تئاتر مارینسکی در سن پترزبورگ اجرا شد. پس از آن نیز با کورئوگرافی های جدید در رپرتوار تئاترهای مختلف دنیا جای گرفت.
خلاصه داستان این باله از این قرار است: ریموندا می بایست با جین د برینه وصلت کند، اما شوالیه ای عرب به نام عبدالرحمان، زمانی که بیرنه در حال پیکار در جنگ های صلیبی است، تمام توجهش معطوف به ریمونداست. در آخرین لحطه بیرنه باز گشته، با رقیبش مبارزه می کند و صحنه را برای برگزاری مراسم عروسی آماده می کند. مراسمی که با یک رقص باشکوه مجارستانی آغاز می گردد.
- توسط ماریه سامی
- در 8 تیر 1400
- در اطلاعات هنری
باله لا ازمیرالدا
پس از انتشار موفقیت آمیز کتاب ویکتور هوگو به نام گوژپشت نوتردام در ۱۸۳۱، برای اولین بار در ۱۸۳۶ باله لا ازمیرالدا بر اساس این رمان اجرا شد. موسیقی این نمایش باله اثر سزار پوگنی و ریکاردو دریگو بوده و اولین اجرای آن در ۱۸۴۴ در تئاتر Her Majesty در لندن با طراحی جولز پروت روی صحنه رفت. ازمیرالدا بالهی رمانتیکی شامل ۴ پرده و ۵ صحنه است.
- توسط ماریه سامی
- در 20 خرداد 1400
- در اطلاعات هنری