باله اونگین
- توسط ماریه سامی
- 26 آذر 1402
مقدمه:
نمایش باله اونگین اثر جان کرانکو به عنوان یکی از تنها بالههای کلاسیک جدید و کامل جایگاه ویژهای در رپرتوار تئاتر تیمه دوم قرن بیستم دارد. این باله بر اساس رمان دراماتیک الکساندر پوشکین، “اویگن اونگین”، ساخته شده که داستان اشرافزادهای به نام اونگین است که به عشق دختر روستازادهای به نام تاتیانا دست رد میزند. زمانی که اونگین سالها بعد دوباره تاتیانا را ملاقات میکند متوجه میشود، تاتیانا تنها زنی است که او را به واقع دوست داشته و ارزش دوست داشته شدن دارد و اونگین او را به نوعی از زندگیش حذف کرده است. سالها بعد وقتی که تاتیانا پختهتر شده و با شاهزاده گرمین ازدواج کرده است، اونگین به او اظهار علاقه میکند و تاتیانا در این موقعیت به سختی با احساسات خود مقابله میکند. در یکی از دلخراشترین صحنهها در تمام بالههای کلاسیک، تاتیانا اونگین را رد میکند، اگرچه هنوز پنهانی به او علاقه دارد.
هنر جان کرانکو در طراحی رقص دو نفره در بالهی اونگین به اوج خود میرسد. اونگین و تاتیانا سه بار در این باله رودررو میشوند و هر یک از این رقصها به گونهای با ظرافت و مهارت تمام طراحی شدهاند که در صحنهی نهایی تماشاگر خود را ناامیدانه گرفتار آشفتگی احساسی قهرمانهای داستان میبیند. بالهی اونگین با موسیقی تأثیرگذار پیتر چایکوفسکی و لباسهای قرن نوزدهمی روسی، از بالههای محبوب برای دوستداران داستانهای درام است.
ویدیوهای این نمایش باله را میتوانید در اینستاگرام روبان ببینید.
خلاصه داستان باله اونگین
پرده اول
صحنه اول: باغ مادام لارینا
مادام لارینا، همراه دخترش الگا و پرستار در حال دوختن لباسهای مهمانی برای تولد تاتیانا و صحبت دربارهی مراسمهای پیشرو هستند. مادام لارینا دربارهی آیندهی دخترانش خیالپردازی میکند. دختران همسایه وارد صحنه میشوند و مشغول یک بازی محلی میشوند. در این بازی هر کس به آینه نگاه کند، معشوقش را خواهد دید.
لنسکی، شاعر جوانی که نامزد الگاست، همراه با دوستش، اونگین از سنپترزبورگ از راه میرسند. اونگین که از فضای شهر خسته شده به دنبال آرامش بیشتر روستا آمده است. تاتیانای جوان و عاشقپیشه با سری پر از رویاهای عاشقانه، به این غریبهی از شهر آمده دل میبازد. برخلاف او اونگین، تاتیانا را دختری میبیند که بیش از حد رمانهای عاشقانه میخواند.
صحنه دوم: اتاق خواب تاتیانا
تاتیانا که در خیال خود اونگین را عشق اولش میپندارد، یک نامهی عاشقانه برایش مینویسد و به پرستار میسپارد تا به دست اونگین برساند.
با ثبت نام در خبرنامه، اولین نفر از حراجی ها و آخرین مطالب منتشر شده در سایت روبان باخبر شوید:
پرده دوم
صحنه اول: جشن تولد تاتیانا
نجیبزادگان شهر برای جشن تولد تاتیانا گرد هم آمدهاند. اما برای اونگین همنشینی با آنها کسل کننده است. او که سعی در پنهان کردن خمیازههایش دارد، برایش دشوار است که در این موقعیت با نزاکت برخورد کند. علاوه براین، نامه تاتیانا که او آن را صرفاً طغیان عشق نوجوانانه میداند، آزارش میدهد. اونگین در گوشهای خلوت سر صحبت را با تاتیانا باز میکند و میگوید که نمیتواند تاتیانا را دوست بدارد و نامهاش را از بین میبرد. پریشانی تاتیانا در این لحظه، به جای برانگیختن ترحم در اونگین، صرفاً او را بیشتر آزار میدهد.
در همین حال شاهزاده گرمین که از خویشان دور مادام لاریناست به مهمانی وارد میشود. او عاشق تاتیاناست و مادام لارینا به ازدواج آنها امیدوار است؛ ولی تاتیانا که با احساسات خود در کشمکش است، به سختی متوجه محبت شاهزاده گرمین میشود.
اونگین تصمیم میگیرد با خوشوبش با الگا که معشوقهی لنسکی است، حسادت لنسکی را برانگیزد. لنسکی با جدیت برخورد کرده و اونگین را به دوئل دعوت میکند.
صحنه دوم: دوئل
تاتیانا و الگا سعی در متقاعد کردن لنسکی دارند، ولی آرمان های عاشقانه والای او با خیانت دوستش و بی ثباتی معشوقش در هم شکسته است. او اصرار دارد که دوئل برگزار شود. اونگین دوستش، لنسکی را در این دوئل می کشد.
پرده سوم
صحنه اول: سنت پترزبورگ
اونگین پس از گذراندن سالهای زیادی در سفر برای فرار از پوچی درون خود، به سن پترزبورگ باز میگردد. از او در یک مهمانی در قصر شاهزاده گرمین استقبال میشود. گرمین ازدواج کرده و اونگین از اینکه شاهزاده خانم باشکوه و زیبا تاتیانا، همان دختر روستایی کسلکنندهای است که زمانی او را رد کرده بود، شگفتزده میشود. بزرگی این اشتباه و خسران او را در خود فرو میبرد. زندگی اون اکنون بیش از پیش خالی و بیهوده به نظر میرسد.
صحنه دوم: در اتاق تاتیانا
اونگین در نامهای به تاتیانا از احساس خود نسبت به او پرده برداشته و از او درخواست ملاقات میکند ولی تاتیانا تمایلی به این دیدار ندارد. تاتیانا از همسر خود درخواست میکند که امروز عصر در کنار او بماند، ولی شاهزاده گرمین ، که به کل بیخبر از ماجراست، او را تنها میگذارد. اونگین وارد میشود و بار دیگر عشقش را به تایتانا ابراز مینماید. تاتیانا با وجود غلیان احساسی درونش، متوجه میشود که این تغییر عقیدهی اونگین بسیار دیر اتفاق افتاده است. او نامهی اونگین را در پیش چشمانش پاره میکند و به او دستور میدهد که برای همیشه تنهایش بگذارد.
تاریخچه باله اونگین
جان کرانکو از بزرگترین طراحان رقص داستانی و روایی در قرن بیستم بود. او بالهی اونگین را در سال ۱۹۶۵ برای کمپانی بالهی اشتوتگارت ، که کارگردان هنری آن نیز بود، طراحی کرد. این باله براساس شعر روایی اویگن اونگین اثر الکساندر پوشکین و اپرای چایکوفسکی به همین نام طراحی شده است.
در طول سالهای ۱۹۶۴-۶۵ تمام تمرکز جان کرانکو بر تولید باله اونگین، سومین بالهی بلند خود بود. این نمایش اولین بار در ۱۳ آپریل سال ۱۹۶۵ توسط کمپانی باله اشتوتگارت روی صحنه رفت. پس از آن کرانکو در سال ۱۹۶۵ ورژن جدیدی از این باله را روی صحنه برد که همان نسخهی امروزی آن است.
موسیقی این باله هیچ تشابهی با اپرای چایکوفسکی به همین نام ندارد. تنظیمکنندهی موسیقی باله اونگین، کرت هاینز اشتولزه، قطعاتی از آهنگهای مختلف ساختهی چایکوفسکی را در کنار هم جمعآوری و به یکدیگر مرتبط کرده است. بعضی از این قطعات از نظر هارمونی و ریتم کمی تغییر داده شدهاند تا بههمپیوستگی در تمام طول اثر حفظ شود. بعضی از این قطعات عبارتند از:
June from The Months – Lensky/Olga pas de deux, Act I, Scene 1
Nocturne in c# for Cello and Small Orchestra, Op. 19 #4 – Tatiana/Onegin pas de deux, Act I, Scene 1
February from The Months – Act I between scenes
Overture in F Major – letter scene pas de deux, Act I, Scene 2
Waltz from Orchestra Suite #2 in C – Act I, Scene 2Autumn from The Months – Lensky’s solo, Act II, Scene 2
Harvest from The Months – Trio, Act II, Scene 2Polonaise from the opera Cherevichki (The Slippers) – opening of ball scene, Act III, Scene 1
Francesca da Rimini – Tatiana/Onegin final pas de deux, Act III, Scene 2
منابع:
https://www.stuttgart-ballet.de/
ترجمه و تلخیص از گروه روبان